tirsdag 7. oktober 2008

Update

G'day! Nå er skolen begynt igjen, og vi er midt i første uka. Jeg ligger hjemme med sykdom i dag (onsdag), og finner derfor tid til blogging. Nå tenker dere sikkert: hva er galt med Linnéa, hun er jo syk hele tiden! Og ja, jeg veet. De siste ukene har jeg vært konstant syk, frem og tilbake med feber, hoste, halsbetennelse og forkjølelse. Det er på bedringens vei, men nå er jeg ganske lei av sykdom. Når man er på utveksling er det ikke gøy å være syk, og hjemlengsel kan lett forekomme når man er stuck i senga dagevis. Derfor har jeg tvingt meg på skolen mandag og tirsdag, men idag bestemte jeg meg for en hviledag.

Ellers har går ting veldig bra. Har nesten vært her 3 måneder nå, noe som er helt utrolig. Dagen min på eldrehjemmet forrige uke var en opplevelse. Jeg spenderte hele dagen sammen med eldre som er diagnoserte med alzheimers. Vi snakket, lekte leker og spiste lunjs sammen. Det var både fint og trist samtidig, ettersom det er en så vanskelig sykdom å leve med. Det var akkurat som om de var barn igjen, og flere av pasientene sovnet rundt bordet og glemte hvor de var under dagen. Jeg hjalp til ved å sosialisere meg med dem, og selv om de nok ikke husket meg da jeg dro hjem så var det i alle fall en fin dag for dem når jeg var der.

Lørdag var kvelden da jeg og noen andre utvekslingselever arbeidet som servitører på en stor Rotarymiddag kalt "The Seafood night". Der fikk vi springe rundt og samle glass, mens vi i pausene spise så mye sjømat vi orket. På veien hjem den kvelden ringte jeg pappa i Sverige for å gratulere han med dagen. Etter å ha sunget bursdagssangen i telefonen kom det fram at jeg var en måned på forskudd! Beklager igjen pappa, håper du kan tilgi din glemske datter.

Mamma sendte meg også en pakke forrige uke, med svenske ELLE og en fin gave. Mormor hadde også lagt med et brev. Det er så hyggelig med brev og pakker, og det var akkurat det jeg trengte! Dersom flere ønsker å lyse opp hverdagen til en syk svenske i Australia er adressen min:
83 Lusher road 3136 Croydon Victoria Australia

Skolen går ellers bra. Fagene mine er ikke akkurat vanskelige, men veldig forskjellige fra de norske. Det å planlegge selvportrett i Art, sy undertøy i Design og lage film i Media er ikke akkurat noe jeg er vant til. At skolen er privat og katolsk gjør den også annerledes på mange måter, og selv om det kan være vanskelig er det alt en del av opplevelsen!

Nå må jeg krype til sengs igjen og bli frisk. I morgen skal jeg på to-dagers camp med Outdoor Education klassen min på whitewater rafting. Det gleder jeg meg enormt til! xoxo

5 kommentarer:

Måns sa...

Hej syster,

Som sagt, ta och bli frisk nu. Du kan ju vara sjuk när din tid i AU inte är hur lång som helst.

Krya på dig!

Linnéa Öberg sa...

Tack bror :) Jag vet, jag tar alla möjliga piller för att bli frisk!

Lisa Gullhav Hansen sa...

haha, det e såå dæ Linnéa å være en måned for forskudd med bursdag med å mikse datoen. You crack me up girl! og JA, vi må ringes snart!! Sorry for at æ va så sein igår kveld. Kos dæ masse på den turen! xoxo L

Julie Jørgensen sa...

Aah, saa kjipt aa vaare saa mye syk. God bedring vennen, savne dae!

Marius sa...

Hei! Æ følge me på bloggen din og æ kjenne mæ igjen i mange av de tingan du skriv om ang. utveksl. Har vært endel syk her i egypt og det sucks!!! God bedring og enjoy Australia!